سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 مقاله برتر سلامتی در سال 2018

1)  زنجبیل در دوران شیردهی، آری یا خیر؟

در دوران بارداری و شیردهی خانم ها باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط کنند و با مشورت پزشک برنامه غذاییشان را تغییر دهند.

زنجبیل از زمان‌های دور مورد استفاده بوده و هنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی را ایفا می‌کند. زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) میشود. به دلیل خواص فراوانی که زنجبیل دارد برخی توصیه می‌کنند مادران در دوران شیردهی زنجبیل مصرف کنند تا از مشکلات گوارشی نوزاد جلوگیری کند. اما آیا این مطلب درست است؟ مصرف زنجبیل در دوران شیردهی ضرر ندارد؟

زنجبیل در دوران شیردهی

همانطور که می‌دانید بعضی خوراکی‌ها هستند که مادر در دوران شیردهی خود نباید مصرف کند، چون بر شیر مادر اثر گذاشته و باعث آسیب رسیدن به نوزاد شیرخوار می‌شوند. برخی دیگر عوارضی برای بدن مادر دارند که او را در نگهداری از کودکش دچار مشکل می‌کند و برخی باعث تغییر طعم شیر مادر شده و باعث می‌شود کودک از خوردن شیر امتناع کند.

در این میان زنجبیل گیاهی‌ست که توسط برخی توصیه می‌شود، مادران شیرده، برای جلوگیری از نفخ یا کولیک نوزاد آن را به اشکال مختلف مصرف کنند یا برای ازدیاد شیر دم‌نوش زنجبیل بنوشند.

نکته‌ای که می‌خواهم توجه شما را بدان جلب کنم یک نکته کلی در استفاده از تمامی نسخه‌های گیاهی است. چه پای زنجبیل وسط باشد چه نه! همانطور که می‌دانید در طب سنتی چهار نوع طبع داریم: طبع گرم و‌تر (دموی)، گرم و خشک (صفراوی)، سرد و‌تر (بلغمی) و سرد و خشک (سوداوی). هر انسانی یک طبع غالب دارد. به این معنی که گرایش کلی بدن او مشخص است. پس که اگر شما طبع سرد و خشک دارید و دوستتان طبع گرم و تر، دلیل نمی‌شود اگر نسخه‌ای روی بدن دوستتان تاثیر مثبت داشته همان نسخه روی بدن شما هم تاثیر مثبت به جا بگذارد.

از طرفی دیگر، شما با وجود طبع ذاتی که با آن متولد شده‌اید می‌توانید یک طبع دیگر هم داشته باشید که نحوه زندگی و رژیم غذایی‌تان باعث غلبه خلطی خاص (خلط دم، صفرا، بلغم یا سودا) بر دیگر اخلاط و بوجود آمدن آن طبع شده است. (مزاج عارض مرضی).

 مصرف زنجبیل در دوران شیردهی ، رویکرد مناسب در برابر نسخه های طب سنتی ، اخلاط چهارگانه ، طبع های مختلف ، طبع زنجبیل

جالبست بدانید هر یک از اعضای بدن ما هم طبع جداگانه‌ای دارند. مثلا مزاج مغز شما ممکن است سرد یا گرم باشد.

حالا تصور کنید مادری مزاجش گرم و خشک باشد و برای افزایش میزان شیر خود مداوما چای زنجبیل مصرف کند. یا مزاج معده‌اش گرم و خشک باشد. یا براساس رژیم غذایی اش خلط صفرا در بدنش زیاد از حد تولید شده باشد. از آنجایی که طبع زنجبیل هم گرم و خشک است تعجبی ندارد اگر این نسخه باعث شود بدن او پر از جوش شود (در طب سنتی اصطلاحا می‌گویند گرمی بیرون می‌ریزد)، معده‌اش بهم بریزد یا به کبدش فشار بیاید.

حتی اگر فرض کنیم بدن مادر مشکلی با این نسخه نداشته باشد، اگر طبع نوزاد گرم و خشک باشد ممکن است بدنش نسبت به ترکیبات این گیاه که در شیر مادرش وجود داشته و او از آن تغذیه کرده حساسیت نشان بدهد؛ بنابراین اگرچه مصرف زنجبیل در دوران شیردهی در حد تعادل اشکال ندارد. اما برخی اختلالات سیستم عصبی مرکزی بعد از مصرف زنجبیل در بعضی مادران شیرده و نوزادانشان بروز پیدا کرده که گویای آنست که باز هم باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

احتیاط در مصرف زنجبیل در دوران شیردهی

- نکته اول اینست که مصرف زنجبیل در افرادیکه دچار زخم معده و یا زخم دوازدهه هستند اکیدا ممنوع است.

- مصرف این گیاه هم‌زمان با مصرف دارو‌های ضد انعقاد که می‌تواند باعث رقیق شدن خون شوند نیز ممنوعیت دارد.

- بطور کل سعی کنید روزانه بیش از 2 میلی گرم زنجبیل خشک که معادل 10 گرم زنجبیل تازه است مصرف نکنید.

- افشره‌ی خوراکی زنجبیل به هیچ عنوان بدون نسخه پزشک توصیه نمی‌شود.

- اگر دفعه اولتان است که در عمرتان می‌خواهید زنجبیل مصرف کنید به میزان بسیار کم شروع کنید و واکنش بدنتان را ببینید.

- اگر دفعه اولتان است که زنجبیل خورده‌اید و کودکتان هم می‌خواهد از شیرتان تغذیه کند (یعنی اولین بار است که کودک می‌خواهد با شیری تغذیه کند که در ترکیبات آن شیر ترکیبات زنجبیل باشد)، کم مصرف کنید و هیچ مواد ناشناخته دیگر برای بدن استفاده نکنید تا درصورت بروز واکنش بدن نوزاد یا خودتان بدانید که دقیقا ایراد از مصرف زنجبیل است.

- در صورتیکه می‌خواهید زنجبیل را برای مورد خاصی بصورت داروی گیاهی مصرف کنید (مثلا برای ازدیاد شیر) حتما از مشورت با پزشک متخصص طب سنتی بهره‌مند شوید. چرا که مصرف دائمی و روزانه آن ممکن است برای بدن شما و نوزادتان عوارضی در پی داشته باشد.

 

مطلب پیشنهادی: نوشیدنی های قابل تهیه با دمنوش های نیوشا

 

2)  نوشیدنی چربی سوزی که با دیابت مبارزه میکند

بیماری‌ها، گاهی اوقات درمان آنها آسان هستند، گاهی اوقات هم خیلی کار ساده ای نیست. گفته میشود، داشتن چندین مشکل سلامتی در یک زمان، می تواند یک چالش کامل محسوب شود. اما بروز این مسئله امکان پذیر است.

نوشیدنی سم زدای زیر می تواند بدن را پاکسازی کند و سموم را از بین ببرد. این نوشیدنی به طور طبیعی با سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن، سوختن چربی اضافی، کاهش فشار خون و مهمتر از همه، مبارزه با دیابت به شما کمک می کند. اگر فکر می کنید که درست است، آن را امتحان کنید و نتایج مثبتی را تجربه کنید.

این نوشیدنی که در دو دقیقه آماده میشود به شما کمک می کند که چربی ها را بشویید و با دیابت مبارزه کنید.

نوشیدنی چربی سوزی

دستور العمل تهیه نوشیدنی سم زدای شگفت انگیز:

مواد لازم:

   دارچین – 1 قاشق چای خوری

   سرکه سیب – 2 قاشق غذا خوری

   آب لیمو تازه – 2 قاشق غذا خوری

   عسل خام – 1 قاشق غذا خوری

   یک لیوان آب

روش آماده سازی و مصرف:

به سادگی تمام مواد تشکیل دهنده را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. قبل از صبحانه و به صورت ناشتا آن را میل کنید. از آنجا که تهیه این نوشیدنی تقریبا 2 دقیقه طول می کشد، نوشیدنی را از قبل تهیه نکنید. در عوض، برای دریافت بهترین نتیجه، هر روز پس از بیدار شدن از خواب آن را تهیه کنید. این کار را حداقل 3 ماه یا بیشتر ادامه دهید.

اکنون میخواهیم بگوییم چه چیزهایی در این نوشیدنی وجود دارد پس در ادامه با این مقاله همراه باشید.

دارچین

همان طور که در تحقیق منتشر شده در مجله “انجمن نشریات تغذیه” آمده است، دارچین یک ادویه عالی است که برای حفظ سطح گلوکز و بهبود حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده است. مشخص شد که پس از مصرف مکمل کروم (ترکیب موجود در دارچین)؛ گلوکز، انسولین، کلسترول و سطح HbA1c در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود یافته است.

سرکه سیب

سرکه سیب در صورت مصرف روزانه میتواند فشار خون را کاهش دهد، چرا که حاوی اسید استیک است- ترکیب شناخته شده برای کاهش فشار خون یا پرفشاری خون. اثرات ضد پرفشاری خون اسید استیک و سرکه در مطالعه منتشر شده در مجله Bioscience، Biotechnology and Biochemistry بیان شده است که در آن موش هایی که به طور طبیعی افزایش فشارخون داشتند، کاهش چشمگیری در فشار خون و فعالیت عصبی در هنگام مصرف اسید استیک یا سرکه نشان دادند.

آب لیمو

آب لیمو منبع خوبی از فلاونوئیدها است که به خاطر خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده اند. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که در لیمو به وفور یافت میشود. از آنجایی که آب لیمو حاوی آنتی اکسیدان است، به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند، بنابراین سیستم ایمنی بدن ما تقویت می شود. خواص آنتی اکسیدانی لیمو در مطالعه ای که نشان داد فلاونوئیدهای لیمو باعث کاهش استرس اکسیداتیو در موش های دیابتیک می شوند، تایید شد.

عسل

عسل به دلیل وجود انواع مواد مغذی از آنزیم ها، مواد معدنی و ویتامین ها گرفته تا پلی فنول ها، فواید متعددی را برای بدن ما به ارمغان می آورد. به طور خلاصه، عسل حاوی مولفه های بسیاری است که برای سلامتی مفید هستند.

 

3)  منابع غنی آهن را در سرخ ترین چای بیابید

محسن سراج متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از گلبرگ و دانه‌های چای ترش می‌توان به عنوان نوشیدنی خوش طعم استفاده کرد، در واقع این نوشیدنی گرم و سودمند از نظر آرامش بخشی و رفع خستگی می‌تواند برای افرادی که علاقه مند به نوشیدنی‌های ضد خستگی هستند مفید واقع شود.

وی افزود: می‌توان این نوشیدنی گرم را با نبات و قند مصرف کرد .این چای پرخاصیت یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.

در واقع این نوشیدنی در عهد باستان به عنوان شاداب کننده و "رفع کننده بیماری‌های قلبی" استفاده می‌شد.

 

مطلب پیشنهادی: اثرات مثبت دمنوش نیوشا بر سلامت بدن

 

4)  این افراد از مصرف آویشن خودداری کنند

یک پژوهشگر طب سنتی با اشاره به خواص گیاه آویشن گفت: مادران باردار و مبتلایان به کم و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن پرهیز کنند.

اصغر عباسی پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه آویشن درختچه ای کوتاه و پر از شاخه های علفی و جزء خانواده گیاه نعناع است، گفت: این گیاه برای بهبود و درمان بیماری ها استفاده می شود و یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ چربی های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد است.

وی با بیان اینکه گیاه آویشن برای سلامتی مفید است، اظهار داشت: از گیاه و دمنوش آویشن در مصارف زینتی، آشپزی، مواد شوینده و مواد دارویی استفاده می شود.

عباسی مصرف آویشن بر افزایش قد و طول عمر انسان تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: روغن گیاه آویشن دارای خواصی مانند افزایش قدرت ذهنی، بهبود سلول های بدن، تسریع جریان خون و جوانسازی پوست است.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به تثیر گیاه آویشن در درمان آکنه تاکید کرد: مصرف گیاه آویشن باعث کاهش موخوره، فشار خون، سرطان روده بزرگ، پوسیدگی دندان و ریزش مو می شود.

به گفته وی، روغن گیاه آویشن در تولید محصولاتی مانند صابون، شامپو، خمیر دندان و عطر کاربرد دارد.

عباسی با بیان اینکه این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری است، تصریح کرد: ویتامین K موجود در آویشن باعث افزایش کلسیم، آهن بدن و بهبود پوکی استخوان می شود.

وی درباره دمنوش آویشن گفت: مصرف این دمنوش در فصل زمستان باعث بهبود سیاه سرفه، برونشیت، خلط گلو، تنفس و هضم غذا می شود.

این پژوهشگر طب سنتی با اعلام اینکه مبتلایان به کم و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن خود داری کنند، اظهار داشت: مصرف زیاد گیاه و یا دمنوش آویشن در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه تیمول، یکی از مواد شیمیایی موجود در آویشن است، تصریح کرد: وجود مواد شیمیایی مانند کلرهگزیدین و تیمول در گیاه آویشن در زمان مصرف از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

عباسی در خصوص بیماران کلیوی و افراد دارای تنگی نفس اظهار داشت: این افراد برای بهبود و کاهش بیماری، 10 گرم گیاه آویشن را با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط کرده و دم کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه مصرف آویشن برای بعضی افراد مضر است، افزود: ماده شیمیایی تیمول ممکن است باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و تاخیر در روند انعقاد خون شود.

 

5) نعناع، خواص و مضرات

نعناع با نام علمی (Mentha piperita, Mentha spicata) گیاهی پایا با گل های کوچک صورتی رنگ است که ارتفاع آن ، بسته به نوع آن ، به 60 تا 90 سانتی متر می رسد. این گیاه عموماً در آب و هوای معتدل قاره ای می روید و به آب زیادی احتیاج دارد.

این گیاه دارای طعمی شیرین است و پس از خوردن آن ، مزه ای سرد در دهان باقی می ماند. از نوع تازه و یا خشک شده آن در انواع سوپ ها ، سالاد ها ، نوشیدنی ها و بستنی ها استفاده می شود. صد ها سال است که از نعناع برای خواص دارویی قابل توجه آن استفاده شده است. در بازار جهانی نیز محصولات بسیاری وجود دارند که حاوی نعناع هستند ، مانند خمیر دندان ، آدامس ، خوشبوکننده های دهان ، آبنبات و غیره.

نعناع اشتها آور است و با فعال سازی غدد بزاقی موجب ترشح آنزیم های گوارشی شده و به هضم غذا کمک می کند. 

نعناع به طور طبیعی گیاهی تسکین دهنده است و ماساژ سر و بینی با روغن نعناع موجب درمان سردرد ، تب و التهاب می شود.

بوی نعناع می تواند گرفتگی بینی ، گلو و ریه ها را از بین برده و موجب تسکین اختلالات تنفسی ناشی از آسم و یا سرماخوردگی گردد. مصرف مداوم نعناع برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

نعناع محرکی طبیعی است و بوی آن موجب بهبود عملکرد مغز می شود. به همین دلیل می توان از آن برای درمان اضطراب ، افسردگی و خستگی استفاده کرد.

نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ماده ای مناسب برای تمیز کردن پوست است. آب نعناع موجب تسکین پوست ، درمان عفونت و خارش و درمان آکنه می شود.

خواص نعناع

•    تسکین دستگاه گوارش

•    درمان درد و ناراحتی های معده

•    پاکسازی معده

•    کاهش سندرم روده تحریک پذیر

•    درمان اضطراب ، افسردگی و خستگی

•    کمک به هوشیاری ذهنی و حفظ حافظه

•    پاکسازی پوست و درمان آکنه و جوش های سر سیاه

•    درمان التهابات پوستی

•    درمان سینوس ، برونشیت ، آسم و آنفلوآنزا

•    درمان روماتیسم

•    درمان التهاب گوش

•    کمک به کاهش وزن

•    سم زدایی بدن

•    سفید کردن دندان ها و رفع بوی بد دهان

•    تصفیه خون

•    مبارزه با حالت تهوع

 

منبع: پاک تن طب